про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту Програми соціально-економічного та культурного розвитку Новомосковського району на 2021 рік
Відділ економічного розвитку, торгівлі, забезпечення виконання державних програм та контроль за їх виконанням Новомосковської районної державної адміністрації (далі - Відділ).
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 1 Закону України “Про стратегічну екологічну оцінку” документами державного планування є стратегії, плани, схеми, містобудівна документація, загальнодержавні програми, державні цільові програми та інші програми і програмні документи, включаючи зміни до них, які розробляються та/або підлягають затвердженню органом державної влади, органом місцевого самоврядування.
Програма соціально-економічного та культурного розвитку Новомосковського району на 2021 рік (далі - Програма) є документом державного планування місцевого рівня.
Метою Програми є створення умов для динамічного, збалансованого економічного зростання на основі поліпшення бізнес-клімату та інвестиційної привабливості району, для стимулювання інноваційного розвитку регіону на основі смарт-спеціалізації, для збільшення надходжень до бюджетів усіх рівнів, що, у свою чергу, сприятиме забезпеченню належного функціонування інженерно-транспортної і комунальної інфраструктури, поліпшенню екологічної ситуації, підвищенню доступності та якості широкого спектра соціальних послуг, зростанню добробуту населення району.
Стратегічні цілі Програми:
Посилення економічної конкурентоспроможності району;
Екологічна та енергетична безпека;
Інноваційний розвиток регіону на основі смарт-спеціалізації;
Забезпечення якісних умов життя;
Розвиток людського потенціалу.
Програма розроблена згідно з вимогами Конституції України, на підставі законів України “Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України”, “Про стратегічну екологічну оцінку”, постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2003 № 621 “Про розроблення прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проектів Бюджетної декларації та державного бюджету” з урахуванням завдань інших документів державного планування, а саме:
Програма базується на аналізі основних показників і тенденцій соціально-економічного розвитку області у 2020 році та визначає мету, завдання та заходи економічного та соціального розвитку району на 2021 рік, виконання яких передбачає координацію спільних дій місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, територіальних органів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади у співпраці з представниками бізнесу, науки та громадських організацій задля втілення єдиної державної регіональної політики розвитку області.
Основним інструментом реалізації завдань Програми є виконання заходів районних цільових програм, розробка, затвердження та внесення змін до яких проводитиметься виключно з дотриманням вимог Бюджетного кодексу України та чинних законодавчих і нормативно-правових актів, а також відповідно до Положення про порядок розроблення, затвердження та виконання районних цільових програм у Новомосковській райдержадміністрації, затвердженого розпорядженням Новомосковської районної державної адміністрації від 18.10.2005 № 1402.
Фінансування пріоритетних напрямів, у тому числі через місцеві цільові програми, здійснюватиметься з урахуванням реальних можливостей відповідних місцевих бюджетів, а також виділених фінансових ресурсів державного бюджету, приватних інвестицій, кредитних ресурсів та технічної допомоги міжнародних організацій.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону України “Про оцінку впливу на довкілля”, здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою статті третьої. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.
Програма соціально-економічного та культурного розвитку Новомосковського району на 2021 рік охоплює основні види господарської діяльності: промисловий та агропромисловий комплекси, транспортне та дорожнє господарство, інвестиційну, будівельну та містобудівну діяльність, енергоефективність, житлово-комунальне господарство, освіту, охорону здоров’я, фізичну культуру та спорт, культуру і туризм, екологічну безпеку.
За кожним розділом Програми визначені завдання і заходи, серед яких можуть бути проєкти, які, відповідно до Закону України “Про оцінку впливу на довкілля”, підлягатимуть оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Для таких проєктів має бути здійснена процедура оцінки впливу на довкілля.
Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки (далі - СЕО) необхідно оцінити ймовірні наслідки реалізації Програми, зокрема, мають бути оцінені ймовірні наслідки:
атмосферне повітря;
ґрунти та земельні ресурси;
водні ресурси;
біорізноманіття та ландшафтне різноманіття;
відходи;
На території Новомосковського району налічується 15 об’єктів природно-заповідного фонду, у тому числі:
3 об’єкти загальнодержавного значення – 3 заказники;
12 об’єктів місцевого значення, з них: 8 заказників, 3 пам’ятки природи, 1 регіональний ландшафтний парк.
Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки необхідно оцінити ймовірні наслідки для цих територій.
Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки немає необхідності проводити дослідження транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.
Зважаючи на комплексність рішень проєкту Програми, що обумовлюється необхідністю виконання стратегічних цілей Програми, здійснюється розгляд виправданих альтернатив планованих рішень. При впровадженні заходів Програми, у порівнянні із існуючим станом, очікується позитивний вплив на навколишнє природне середовище, у тому числі на здоров’я населення.
Найсприятливішим варіантом буде затвердження запропонованої Програми. Проте в процесі здійснення стратегічної екологічної оцінки буде розглянута Альтернатива 1 - опис, прогнозування та оцінка ситуації у випадку незатвердження Програми. Оцінку ефективності вказаної альтернативи буде відображено у Звіті про стратегічну екологічну оцінку.
Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки
Для проведення стратегічної екологічної оцінки буде використана наступна інформація: доповіді про стан довкілля, статистична інформація, дані моніторингу стану довкілля, експертні оцінки, інша доступна інформація.
Під час проведення стратегічної екологічної оцінки будуть застосовані такі аналітичні методи: аналіз тенденцій, оцінка ймовірних наслідків відповідно до контрольного переліку, експертний аналіз. Також будуть використані такі методи участі громадськості, як інформування, консультування, опитування, коментування, обговорення тощо.
Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування
Під час проведення стратегічної екологічної оцінки передбачається розглянути заходи для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для довкілля, визначені законодавством.
Згідно з Законом України “Про охорону навколишнього природного середовища” встановлено використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями з додержанням обов’язкових екологічних вимог:
Також будуть враховані заходи щодо раціонального використання природних ресурсів, збереження особливо цінних та унікальних природних комплексів і забезпечення екологічної безпеки, передбачені іншими законодавчими актами у сфері охорони довкілля.
Заходи, спрямовані на запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для здоров’я населення, визначатимуться відповідно до вимог Закону України “Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення”.
Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку
Звіт про стратегічну екологічну оцінку буде складено до затвердження документу державного планування згідно з вимогами статті 11 Закону України “Про стратегічну екологічну оцінку” з наступною структурою:
зміст та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування;
характеристика поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення, та прогнозні зміни цього стану, якщо документ державного планування не буде затверджено (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
характеристика стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях, які ймовірно зазнають впливу (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються документа державного планування, зокрема щодо територій з природоохоронним статусом (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативного впливу на здоров’я населення, встановлені на міжнародному, державному та інших рівнях, що стосуються документа державного планування, а також шляхи врахування таких зобов’язань під час підготовки документа державного планування;
опис наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, у тому числі вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко-, середньо- та довгострокових (1, 3-5 та 10-15 років відповідно, а за необхідності - 50-100 років), постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків;
заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування;
обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка, у тому числі будь-які ускладнення (недостатність інформації та технічних засобів під час здійснення такої оцінки);
заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення;
опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення (за наявності);
резюме нетехнічного характеру інформації, передбаченої пунктами 1-10 цієї частини, розраховане на широку аудиторію.
Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки їх подання
Зауваження та пропозиції до Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту Програми надаються до відділу економічного розвитку, торгівлі, забезпечення виконання державних програм та контроль за їх виконанням Новомосковської районної державної адміністрації (вул. Шевченко, 7, м. Новомосковськ, Дніпропетровської обл., 51200), електронна пошта: econom_nrda@i.ua.
Строк подання зауважень і пропозицій становить 15 днів з дати опублікування Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки.